Informatii despre testul practic de laborator
Este o probă practică individuala, similara cu cea de la METc
dar de o complexitate sporita. Un bilet se bazeaza in general pe cunostinte de
la mai mult de o lucrare. Pe bilet este desenată schema circuitului dorit (nu
se cere memorarea schemelor), dar relațiile de calcul aferente, de ex. frecventa
de tăiere a filtrului, expresia defazajului, rezolutia CNA, etc, trebuie
cunoscute de catre student.
Nu este permis accesul cu nici un fel de material ajutator.
Atentie! studentii vor avea asupra
lor un act de identitate emis de catre stat.
Exemple de bilete:
- se da un circuit gata facut, gen CAN, convertor U-F etc, la care
trebuie facuta atît o masuratoare specifica circuitului, cît si masurari cu
LCR-metrul asupra componentelor (si calcule aferente cum ar fi Q, etc), sau
masurari cu osciloscopul pe semnalul de intrare/iesire
- se cere realizarea pe placa a unui filtru FTS sau FTJ RC (folosit
ca filtru sau ca divizor compensat pentru osciloscop), filtru trece-banda
RLC (vezi exemple inclusiv în temele 1 si 2 de la
sfirsitul lucrarii 2). Se masoara valorile componentelor, frecventa de
taiere/banda de trecere
la 3dB, defazajul intre intrare si iesire printr-o metoda anume, atenuarea, etc.
Se compara valoarea masurata cu cea calculata, se determina erorile;
- se cere realizarea pe placuta a unui circuit studiat, gen
CNA R-2R, amplificator EC,
ohmetru cu AO, generator de trepte cu numarator etc. Se masoara
componentele si semnalele de la intrare/iesire, factorul de distorsiuni, etc;
se vizualizeaza pe osciloscop anumite semnale, se stabilesc reglajele de
sincronizare, se calibreaza montajul etc.
- se vizualizeaza si se masoara anumiti parametri specifici (timp de crestere,
spectru FFT, etc) ai unui semnal cu osciloscopul, în diferite moduri de lucru.
Se determina frecventa de esantionare, frecventa Nyquist etc.
Precizare: asa cum am mai spus, laboratorul este o activitate practica,
nu teoretica; pentru cunoasterea teoriei sinteti notati la examen, nu la
laborator. De aceea, nu se va nota simpla cunoastere a unei
formule, ci aplicarea acesteia! (de exemplu: studentul scrie formula
erorii, dar nu calculeaza efectiv eroarea, cerind insa puncte pentru ca
"a scris corect formula").
Atentie! Intra în responsabilitatea studentului,
ca viitor inginer, sa rezolve eventualele probleme marunte de conectica. Va vom
schimba la cerere cablurile/piesele care se defecteaza sau pe care le
considerati suspecte de a fi defecte. Ne-realizarea montajului sau a masuratorilor
nu poate fi "scuzata" de o astfel de defectiune, de exemplu un cablu intrerupt,
descoperita în
momentul notarii, si pe care nu ne-ati semnalat-o spre remediere în timp util!
Toate aceste defectiuni tipice sînt foarte usor de detectat, totusi unii
studenti masoara zgomot în loc de semnal (deoarece cablul de la generator
este intrerupt), etc. Depanarea
(troubleshooting-ul) propriului montaj, în caz ca nu functioneaza, este
una din abilitatile cele mai importante, pe care studentul o dobindeste în
cadrul laboratoarelor.
Starea placii de test si a cablurilor este cea lasata de colegii dinainte si
nu poate fi garantata. Citeva defecte tipice, pe care trebuie
sa le remediati voi, sînt:
- piese lipsa, piese cu terminale rupte, sau de valori gresite
(se abat mult fata de schema de pe bilet) - cereti schimbarea lor!
- suruburile de la conexiunile placii de test strinse incomplet sau strinse
pe izolatia de plastic a firului, astfel incit firul nu face contact, sau face
contact intermitent - stringeti suruburile inainte sa incepeti masuratorile!
- fir insuficient desizolat si infipt intr-un orificu al
placii pe o distanta insuficienta (2-3mm) - desizolati voi-insiva sau luati alt
fir de pe catedra!
- contact prost la o banana/crocodil a multimetrului (se determina usor facind
scurt intre crocodili pe modul ohmetru);
- lipsa tensiunii la sursa de c.c. sau desprinderea unui fir la mufa acesteia
(sursa trebuie, obligatoriu, masurata cu voltmetrul);
- contact prost la un cablu coaxial (se determina aplicind un semnal direct de
la generator la osciloscop si observind daca apare pe ecran, sau cu ohmetrul)
Aveti grija sa nu faceti următoarele greșeli uzuale:
- erori de setare a aparatelor, des intilnite: osciloscop setat pe PROBE 10x,
cuplaj AC la
masurarea componentei continue,
folosirea ieșirii CH2 cînd se reglează parametrii CH1 la generator (sau invers)
- iesirea generatorului este activa doar daca apasati butonul Output !
- lasarea montajului fara masa, de exemplu folosind cele 2 rinduri lungi de gauri
din partea de sus/jos a placii de test nu sint conectate intre ele; deci, daca
legati masa de la surub la rindul cel mai de jos, nu conectati piesele la rindul
de sus!
- la orice fel de filtru (FTS, FTJ etc), ne-conectarea masei inseamna ca în
loc de filtru, avem o simpla componenta serie (R sau C), ceea ce va duce la
masurarea frecventei de taiere a cablului, nu a filtrului (ceva de ordinul
sutelor de KHz - MHz). în general, pentru a va asigura ca ati facut bine
filtrul, faceti un test rapid schimbind frecventa la citeva valori
foarte diferite (sute de Hz-Khz-10KHz); daca tensiunea de la iesire nu se
modifica semnificativ, aveti o problema.
- nu confundati bobinele cu rezistentele întrucît aspectul fizic este similar!
Daca sinteti nesiguri, masurati-le la LCR-metru. Dacă le măsurați la ohmetru,
valoarea în ohmi va fi mică
- verificati cu degetul daca o componenta activa se incalzeste, daca da,
opriti imediat alimentarea si verificati schema! (probabil polaritatea e gresita,
sau aveti un pin de iesire al unui C.I. direct la masa, etc).
Atentie: urmatoarele greseli sint considerate inacceptabile si vor duce
la obtinerea automata a notei 4 la colocviu:
- realizarea montajului cu erori foarte grave, cum ar fi: punerea unei piese în
scurt-circuit (prin infigerea terminalelor în acelasi rind de gauri), lasarea
unor componente complet izolate intre ele, etc, sau ne-realizarea de loc a
montajului
- incercarea de a masura un circuit cu componente active ne-alimentat de la
sursa de c.c., sau în general a unui montaj neconectat la sursa de semnal
- alimentarea de la sursa de c.c. cu polaritatea inversa (ceea ce implica
riscul distrugerii componentelor active)
- punerea în paralel a sursei de c.c. cu generatorul de semnal (ceea ce
implica riscul distrugerii etajului de iesire de la generator)
- incercarea de a masura un semnal cu un aparat total nepotrivit scopului,
cum ar fi masurarea tensiunii de c.c. cu milivoltmetrul de c.a., etc.
- inabilitatea de a masura parametrii de baza ai unui semnal (amplitudinea,
perioada) folosind osciloscopul fara a folosi meniul "Measure", sau de a
vizualiza semnalul în mod relevant fara a folosi butonul "Autoset", de exemplu:
afisarea unui zgomot de citeva zeci de mV în locul semnalului care are citiva
volti, incercarea de a masura timpul de crestere cind pe ecran se vad 2 perioade,
etc.
Studentii trebuie sa vina cu calculatoare stiintifice (nu cu 4 operatii, nu
telefoane), care nu se pot transfera intre ei în timpul colocviului !
Inapoi