Reguli pentru examen
- Examenul final este oral.
- Studentii vor avea asupra lor un act de identitate cu fotografie, emis de
catre stat, altfel nu vor fi primiti in sala
- Examenul se da fara carti sau alte materiale pe masa; este permisa o foaie
de formule realizată dupa aceste reguli
- Se pot folosi in timpul examenului calculatoare de buzunar
(fara posibilitatea de a memora texte si imagini).
Acestea trebuie sa fie individuale - nu este permis
transferul intre studenti in timpul examenului. Este necesar
sa veniti cu calculatoare stiintifice intrucit un calculator cu 4 operatii
nu acopera cerintele problemelor de IEM. Este recomandabil sa aveti si
conversii intre bazele de numeratie (2, 10 si 16).
- Orice alte dispozitive electronice sint interzise si trebuie pastrate
inchise si depuse odata cu bagajul la catedra. Telefonul mobil NU este
calculator si nu este acceptat la examen.
- Orice tentativa de copiere inseamna in cel mai bun caz diferenta (adica nu
mai sinteti primiti in alta sesiune in acest an universitar), in cel
mai rau caz inaintarea formelor de exmatriculare la decanat.
Desfasurarea examenului oral
- In cadrul unei grupe intrați in ordinea dorita de voi, deci puteti discuta
inainte pentru a nu veni cu totii de la prima oră si a sta pe hol. Ora de incepere
pentru fiecare grupa este afisata in sectiunea de noutati. La momentul initial
intră circa 5 studenti, dupa care mai chem din cînd în cînd studenți
pe masura ce ies altii.
- Veti trage 3 bilete, cîte unul din capitolele (CNA, CAN, Voltmetre),
(Osciloscop, Impedante),(Generatoare, Analizoare). Puteti
schimba fiecare bilet o data, în orice moment al examenului (deci in total
3 schimbari posibile), nu doar în momentul
cînd il trageti, cu penalizare de 1 pct din 10. Nu mai puteti schimba din
momentul in care ati intrat la examinarea orala. Nu voi extinde timpul in cazul
schimbarilor. Daca ati ales sa schimbati
un bilet si trageti altul, puteti reveni la cel vechi in cazul in care cel nou
vă displace chiar mai mult, dar penalizarea de 1 pct rămîne inregistrată.
- Dupa ce ati tras biletele aveti timp de lucru la masa de circa o ora, in
principal pentru a face partea de calcul a rezolvarilor. Nu scrieti cuvinte sau
explicatii, acestea mi le dati oral.
Ce trebuie (si cum trebuie) invatat pentru examen?
Subiectele nu vor fi de tipul subiectelor de
teorie "clasice" (a se citi: de toceala), care presupun memorarea cursului si
reproducerea unor paragrafe din el, de exemplu, subiectul: generatoare de functii
cu incarcarea/descarcarea unui condensator - scheme, demonstrații, tot ce știti
despre ele!
In schimb, se vor da scurte probleme si întrebări care sa
verifice intelegerea si nu memorarea conceptelor predate, comentarea si
explicarea functionarii
unor scheme (pe care le veti primi desenate pe bilet - nu se cere memorarea nici
unei scheme, dar se pot cere, la anumite subiecte, efectuarea unor modificari pe
scheme, pe care le-am facut la tabla, de exemplu garda se da "in aer" si trebuie
s-o legati voi la punctul optim, etc), comparații intre circuitele studiate,
evidentierea avantajelor si dezavantajelor, etc. Subiectele vor fi alcatuite din
mai multe subpuncte independente scurte.
Nu va fi o delimitare precisa intre "teorie" si "problema".
Pe scurt: la examen va punctez dupa cum imi demonstrati
ca ati inteles materia si nu ma intereseaza reproducerea "papagalicească.
In acest context, învățatul pe dinafara este la fel
de dăunător ca și copiatul. Reproducerea unor pasaje intregi de teorie fără a
raspunde la intrebarea concreta pe care am pus-o, perlele, afirmațiile
contradictorii, obtinerea rezultatului corect pe baza unor calcule intermediare
greșite etc. vor duce
la depunctarea severă.
Citeva exemple de subiecte:
- Toate aplicatiile/intrebarile care apăreau ca "aplicație", "exemplu"
sau "Q" pe slides, și care în general au fost rezolvate in clasă
- Scurte aplicații numerice asemanatoare cu cele din seturile de
probleme.
- Aplicații asemănătoare cu cele din culegerea de probleme rezolvate
(doar dacă sînt scurte; altfel, doar subpuncte din acestea).
- Se dă (pe bilet) schema unui circuit/aparat sau bloc dintr-un circuit/aparat
mai mare; acesta poate fi oricare
dintre cele studiate: CAN, CNA, impedantmetru, v-metru sau ohmetru
numeric, generator, PLL cu modul simplu sau dublu, DDS, etc. Explicati
functionarea sau rolul sau, desenati formele de unda asociate
(acolo unde este cazul) pentru o anumita marime de intrare sau
anumite conditii impuse, calculati anumite elemente ale schemei sau marimi de
iesire, deduceti relatia de conversie, etc.
- Argumentati avantajele/dezavantajele unui anumit circuit sau metoda de
masura fata de altul/alta, de exemplu: CNA in scara (R-2R) fata de cel cu
rezistente ponderate 2^n R, PLL fata de DDS, voltmetru de c.a. cu amplificator
de c.a. fata de cel cu amplificator de c.c., esantionarea in timp real fata
de cea in timp echivalent, analizor spectral heterodina fata de FFT, masurarea
3T fata de 4T/5T/8T etc. La acest gen de subiecte astept o scurta
argumentare in cuvinte (la examinarea orală) bazata pe diferențele dintre
cele 2 concepte, fără a scrie nimic pe foaie.
- Trebuie cunoscute toate prescurtarile standard din limba engleza, pe
care am insistat (ABB, ADC, SINAD, SNR, THD, ENOD, ENOB, DUT, S&H, LUT, NMR, CMR, CW,
NPLC, LO, YIG, DNL, DANL, DAS, DDS, PLL, dBc, mho etc)
întrucît fac parte din cultura generală inginerească, și sînt necesare pentru a
putea citi specificatiile și manualele originale ale aparatelor).