Ce este, şi mai ales ce nu este, laboratorul de măsurari (METc/IEM) ?

în urma formularelor de feedback din anii trecuti, precum şi a altor pareri auzite de la studenti, constatăm că unii studenti au niste asteptări despre laborator care nu corespund de loc cu modul în care noi l-am proiectat. Ca şi în alte situatii, inceperea unei activitati cu aşteptări diferite fata de realitate produce nemultumire, de aceea este util sa fiţi informati despre punctul de vedere al echipei de la măsurări.

Principiile după care ne ghidăm noi la laborator, pe scurt: laboratorul este o activitate practică, independentă, inteligentă a studentului. Aceasta inseamna:

[1] mulţi studenţi habar nu au ce înseamnă surse de eroare şi răspund generic în orice situaţie că de vină sînt "erorile aparatelor, rezistenţa firelor, capacitățile parazite" şi alte cauze care, de fapt, nu au nici o legătură cu situaţia concretă:

Alte cîteva adevăruri despre laboratoare în general:

Cîteva intrebări/reproşuri întîlnite şi raspunsul nostru la ele:

Cadrul didactic nu-mi răspunde la intrebari în timpul laboratorului! Cum sa invățăm daca nu ni se raspunde?

Va anunțăm de la început ca nu vi se va raspunde la urmatoarele intrebari:

Cum sa invatati în aceste conditii? tocmai pe principiul ca atunci cînd te straduiesti sa gasesti solutia, înveți ceva din asta, în timp ce daca solutia îți este oferită pe tava, nu rămîi cu nimic.

Cadrul didactic refuză să-mi verifice/ sa-mi repare montajul realizat de mine pe placa de test

Placa de test difera principial de un circuit complex care se defecteaza şi-l duci la service. La un astfel de circuit (de exemplu, orice aparat electrocasnic) omul de la service are, în mod clar, informatii şi scule pe care consumatorul nu le are, deci poate face lucruri în plus față de consumator.

Dar la placa de test nu exista nici o informatie în plus, manual de service, port de diagnostic ca la masina, etc, nimic ce ar avea cadrul didactic şi sa nu aveti voi. O eventuala depanare de catre el consta exact în aceiasi pasi pe care-i puteti face şi voi: se ia fiecare piesa, se verifica ca s-a legat conform schemei, se verifica ca firele fac contact, ca suruburile sînt bine strînse, etc. etc. Acesta este motivul principal pentru care am ales sa folosim placi de test şi nu machete gata asamblate, ca la alte laboratoare - sa aveti controlul total asupra a ceea ce faceti, sa stiti ca functionarea machetei depinde integral de voi.

în plus, fata de un electrocasnic pe care il duceti la service, mai este o diferenta fundamentală: placa de test nu servește la ceva anume, ca un TV sau un aspirator, ci are numai scop didactic, ca voi sa invatati sa faceti un montaj, sa-l aduceti în stare de functionare, sa depanati eventualele probleme aparute (aspect la fel de important cum este invatarea debugging-ului în software) şi sa masurati parametrii specifici functionarii. După care montajul se desface și piesele se pun la loc în cutie.

Cine nu e în stare sa facă sa functioneze un montaj cu sub 10 componente pe o placă de test, cum sînt cele de la aceste laboratoare, nu are dreptul să pretindă titlul de inginer electronist!

Am nevoie de ajutor extern, caci probabil mi s-a ars o rezistenţă, condensator etc

Nu mai acuzaţi componentele pasive ca "s-au ars" căci, atîta vreme cît nu are vreun terminal vizibil rupt, este imposibil ca o rezistenţă, condensator sau bobină sa se întrerupă sau străpungă la tensiunile/curenţii din laborator, și doar în cazuri foarte rare se poate întrerupe un contact intern (ceea ce se determină măsurînd la ohmetru sau LCR-metru).
în toate cazurile cînd studentii au acuzat o componentă R/L/C că este defectă:

Componentele active (tranzistoare, circuite integrate) se pot arde, de aceea vă vom da astfel de piese de schimb la cerere, daca suspectați ca sînt defecte. Dacă şi cu a doua piesa tot nu functioneaza, clar nu e de la piesa. În plus, în general chiar şi aceste piese nu se pot arde daca sînt folosite normal, ci doar dacă le alimentați/polarizați pe dos.

De ce mai e cadrul didactic plătit daca nu mă ajuta la lucrare? Cadrul didactic ar trebui sa fie obligat sa raspunda la orice intrebare, oricit de stupida

Părerea ca trebuie să răspundă la orice intrebare ar fi adevărată în cazul unui ghid turistic, nu al unui cadru didactic universitar. El se află acolo şi este plătit pentru a corecta testele și fișele, pentru a scrie/actualiza de-a lungul anilor platformele de laborator, subiectele de la teste, pentru a pregăti lucrările noi, și pentru a răspunde la acele intrebări "inteligente" care nu intră în categoriile de mai sus.

în mod ironic, pe profesorul de curs, care este în mod uzual dispus să vă răspunda la orice intrebare, oricît de stupidă, studenţii nu-l intreabă aproape nimic (indiferent de cîte ori intreaba acesta "ati inteles? aveti intrebari?"), mulți nici nu vin la curs, dar așteaptă răspunsuri de la profesorul de laborator...

Chiar tata/profesorul X mi-a zis că am dreptate, că intr-adevar ar trebui sa mi se explice mult mai mult decît o faceţi voi la laboratoarele de masurari!

1) Da, ştim că există în UPB laboratoare unde pretenţiile față de studenti sînt minime, unde a lua sub 8 dacă ai fost prezent este imposibil, chiar dacă nu faci nimic, știm că unii profesori sînt obisnuiți sa vă dea "mură-n gură" şi să facă lucrarea în locul vostru, transformîndu-vă în spectatori, dar credem sincer ca stilul adoptat de catre noi e cel corect pentru educarea unui inginer electronist, o persoană care știe să se descurce cu piesele şi aparatele.

2) Noi am proiectat acest laborator inspirîndu-ne puternic din laboratoare de la universități străine de prestigiu, unde tot aşa se pune accent pe munca individuala a studentului. Acolo se explică, în timpul şedintei de laborator, chiar mai putin decît o facem noi! Există și acolo lucrări de lab lungi şi complexe (uneori necesitînd mai mult de 4 ore pentru finalizare), cu multe măsurători şi foarte multe concluzii de tras, unde studenții lucrează practic singuri, în sală fiind disponibil pt. supervizare doar un doctorand care nu cunoaşte lucrarea în detaliu, şi în nici un caz nu va face puncte din lucrare în locul studenților.

3) Părinții şi alte persoane cărora va plîngeti pe hol, în lift, la bufet, acasă etc şi care vă dau, aparent, dreptate nu ţin ei-înşişi acest lab, nu cunosc în detaliu platformele noastre, deci nu sînt cu adevarat în masura de a aprecia că vi se explica "prea puțin".

4) Iarăși în mod ironic, multi studenti se plîng ca în facultate nu sînt destule aplicatii, iar atunci cind sînt puși sa faca aplicatii, cind sînt notati pe ce au facut şi ce au inteles, nu pe ce au tocit (sau au copiat), sînt nemultumiti...

De ce am fost depunctat pt. copiere? Este normal sa-i intreb pe colegi raspunsul la intrebari, din moment ce cadrul didactic nu-mi raspunde. Doar laboratorul nu este examen sa nu pot intreba nimic!

Laboratorul nu este examen, dar din moment ce primiti notă pe el, şi nota este per echipa, nu este normal sa întrebaţi colegii/ să copiaţi raspunsurile de la alte echipe. Cadrul didactic nu va raspunde tocmai pentru ca la intrebarile respective trebuie sa va straduiti sa raspundeti singuri. Asa cum la examene vedem în mod obisnuit toata gama de note, de la 1 la 10, este normal ca şi la un laborator unde primiti note, cei care sînt mai bine pregatiti şi mai harnici sa ia note mai mari, şi ceilalti mai mici.

Ilogic este, din contra, ca la orice activitate cu nota (laborator, examen, etc) toţi sa ia cam aceeasi nota (cum e la laboratoarele la care nu există note sub 8), doar pe prezenta şi/sau o examinare formală. Laboratoarele/examenele respective sînt cele anormale, nu cele de masurari!

Din moment ce toti avem ACELEASI intrebari pe fise, este normal ca raspunsul corect sa fie ACELASI! în aceste conditii, cum putem fi depunctati pentru copiere?

Este adevarat ca raspunsul corect este unic. Dar, ne dam seama ca ati copiat în special cînd scrieti mai mulţi acelaşi raspuns greşit sau nerelevant (afirmatii adevarate, dar care nu raspund concret la intrebarea care vi s-a pus), uneori aceeasi perla, sau folosiţi exact aceleaşi cuvinte, care depăşesc o simplă coincidenţă.

Testul grilă nu e cinstit, căci nu mi se punctează problemele rezolvate parţial.

Ar fi adevărat în cazul unor probleme a căror rezolvare depăşeşte cîteva rînduri. Aici însă "problemele" sînt în general simple înlocuiri în formulă (nici nu s-ar putea altfel, cînd sînt 3-4 subiecte în 10 minute). A pretinde că "ştii" o formulă de tipul RaCa = RiCi şi a fi incapabil de a calcula o variabilă cînd se dau celelalte trei, mai ales ajutîndu-te de faptul că se ştie că un singur răspuns e corect, nu corespunde spiritului ingineresc. Trebuie să vă obişnuiţi cu ideea că unui inginer i se cere să FACĂ, nu să spună "ştiu teoria dar... nu ştiu să o aplic". Nimeni nu vă angajează în situaţia asta!
În multe cazuri, greşiţi pentru că nu vă aduceţi calculatoare ştiinţifice, deşi vi s-a zis asta de nenumărate ori. De exemplu, la întrebările de CAN se răspunde imediat dacă aveţi calculator care ştie binar/zecimal/hexazecimal!

Sînt nemultumit ca la colocviu prof. X notează mult mai lejer decît prof. Y cu care am facut eu! sau: Unele bilete sînt mult mai usoare decît altele

1) este una din situatiile, des întîlnite în scoala, în industrie şi în general în viata, în care intr-adevar apar variatii ale modului de evaluare a unei activitati. Trebuie sa acceptaţi asta şi atunci cînd aveti "ghinion", asa cum o acceptati atunci cînd aveţi "noroc", intrucit nu exista alta soluţie - nu e posibil ca 700+ studenţi sa fie evaluati de acelasi profesor pe acelasi subiect. În momentul în care sînteţi anuntati ca testul e bazat pe bilete, stiţi dinainte ca puteti trage biletul din orice lucrare; nu putem să nu punem bilete din lucrarea 6 doar pentru ca toata lumea să aiba doar din lucrarile 1 sau 2 (sau care o considera, fiecare, mai simpla).

2) nu va luaţi atît dupa zvonuri şi dupa parerile altora; nici un student nu poate da colocviul de 2 ori, simultan pe acelasi subiect dar cu profesori diferiti, pt. a putea afirma cert cum evalueaza prof. Y fata de prof. X în aceleasi conditii, deci este doar o iluzie ca prof. X ar fi notat neapărat mai lejer în exact aceleasi conditii şi pe exact acelasi raspuns dat de student.

3) în feedbackul de la acest lab (şi în majoritatea feedbackurilor) toţi profesorii au avut evaluari mixte - cel putin un student care l-a evaluat "foarte bine" şi unul care l-a evaluat "foarte prost". Cum nu este fizic posibil ca la un indicator cineva sa stea simultan foarte bine şi foarte prost, este un motiv în plus sa nu va mai luaţi dupa zvonurile despre profesori, căci compatibilitatea între oameni este foarte relativa şi fiecare are parerile şi criteriile proprii. în acest context, nu prea contează valoarea "medie": ce daca prof X nu a placut la peste 50% din colegi, poate mie o sa-mi placa... sau viceversa. Nu a fost nici un profesor care sa nu aiba nici o evaluare pozitiva - scopul feedbackului de lab este tocmai ca daca apare un astfel de caz, sa nu-i mai oferim ore anul viitor. Din pacate, zvonurile negative circulă repede şi de aceea mulţi studenţi intră în lab/în colocviu deja polarizaţi ca "prof X nu o să-mi placă/nu o sa mă evalueze corect" doar pe baza parerilor auzite de la unii colegi (de obicei, restanţieri sau cu note mici, căci aceştia fac cea mai intensă "propagandă", nu cei cu nota mari).