Aceasta pagina are ca scop precizarea unor chestiuni pe care le intreaba sau de care se plîng unii studenti, de cele mai multe ori neoficial (pe coridoare, pe internet...), sau care au aparut pe fișele de "apreciere" din anii precedenţi. Chiar daca nu va pretindem să fiți de acord cu noi, este util ca toata lumea sa fie măcar informată despre punctul de vedere al profesorilor.
Q: Lista de subiecte propusa
pentru seria A (sau altă serie), este valabila si la F?
A: Nu. Aveti exemple de subiecte pentru seria F pe acest site.
Fiecare serie are specificul său.
Evident, puteți primi orice problemă, inclusiv unele
subiecte asemanatoare cu cele din lista de la A, caci materia este asemănătoare,
dar nu si subiectele de teorie pură de acolo, care sint majoritare de altfel.
Q: Este voie cu foaie de formule la examen ?
Da, aveti voie cu o foaie conţinînd max. 25 formule.
Q: Este voie cu calculator la examen? La matematică
nu a fost!
A: Da. Este atipica situatia de la matematică. La toate cursurile ingineresti
este util, chiar necesar, un calculator STIINTIFIC. Hint: cumparați-va unul
care sa aiba si conversii in binar si hexazecimal, va vor trebui mai tîrziu.
Dar sa nu aiba posibilitatea de a memora texte si imagini - va fi considerat
inacceptabil la examen. Şi, evident, telefonul nu se acceptă la examen.
Q: As dori timp suplimentar la laborator sa ma pot
pregati pentru testul practic!
Oricînd exista minim o masă libera în lab (si sînt
destule intervale orare in care exista) puteti ruga fara nici o problemă
cadrul didactic din lab - NU TREBUIE SA FIE AL VOSTRU - sa va lase sa stati si
sa lucrati ce vreti voi. Puteti sa-i cereti anumite montaje sau componente care
nu mai sint pe mese, ele sint in sertare. Puteți solicita să intrați în lab
și în intervalele orare în care nu se desfășoară lucrări!
De obicei mai sînt si in sesiune zile in care labul este
deschis, dar este preferabil sa nu lasați pregătirea în acele zile -
e posibil sa fie foarte aglomerat, si nu stiti sigur daca veți găsi labul
deschis.
Q: Nu fac față la laborator/nu apuc sa termin de
completat fișa, de ce e asa de mult?
A: Probabil alocati prea putin timp studierii lucrarii acasa sau sînteti
dintre cei care citesc lucrarea în metrou/pe hol, inainte de a intra in lab.
"Mult" si "greu" sint concepte relative; acest laborator este "greu" doar
comparativ cu unele laboratoare unde nu se face mare lucru.
Laboratoarele la METc sînt concepute spre a fi
făcute numai dupa ce au fost studiate cu mare atentie acasa.
Toata partea teoretica ar trebui înțeleasa, iar acolo unde se poate, chiar
facute calculele teoretice de pe fisa, pentru a cîștiga timp. Noi
consideram ca rămîneti cu ceva de la laborator numai daca ati verificat
experimental niste concepte pe care le-ati inteles teoretic, nu daca ati
urmat mecanic o lista de instructiuni gen "Carte de bucate": se apasa cutare, se
citeste valoarea cutare, etc, etc. Laboratoarele care se fac asa sint pierdere
de vreme.
Am conceput acele intrebari pregatitoare tocmai pentru a va "stimula" sa
cititi lucrarea inainte, nu pentru ca avem o placere deosebita sa corectam lucrari!
Q: Nu-mi place cadrul didactic cu care fac laboratorul,
as dori sa-mi explice mai mult lucrarea!
A: This is a feature, not a bug :-)
Lucrarea este in mod intentionat conceputa sa fie "self-paced", adica
fiecare merge in ritmul lui. Astfel, cei care sînt slab
pregatiti si se mișca greu nu ii "frîneaza" pe cei care se mișcă repede,
întrucît munca de laborator se presupune ca este o munca individuala,
in care probezi in mod practic niște concepte teoretice. In textul lucrarilor
am descris in cuvinte fiecare concept, fiecare
reglaj, fiecare etapa necesara; mai departe, sînteti invitati sa puneti orice
intrebare vreti cu privire la ceea ce nu ati inteles.
Pe de alta parte, de foarte multe ori sîntem chemati de catre studenti care
intreaba ceva care era scris foarte clar in lucrare: de exemplu scrie la pct. 2
ca se trece la semnal
dreptunghiular, iar studentii rămîn cu semnalul sinusoidal de la pct. 1;
osciloscopul nu indica nimic pentru ca cablul este "in aer" etc. In multe
cazuri, cînd ne puneti o astfel de intrebare, va invităm sa cititi si sa
descoperiti singuri ce ati gresit.
In sfirsit, multe chestiuni apar in mod explicit
ca intrebari, si daca acolo consideram ca VOI trebuie sa raspundeti, evident
ca nu va dam tot NOI raspunsul mura in gura! Cel mult va dam un "hint" pentru
a va ajuta sa-l gasiti singuri. Unii studenti detesta sa li se raspunda la
o intrebare cu alta intrebare (ajutatoare), dar aceasta este o metoda
verificata in stiinta educatiei.
Q: Exista diferente între ce se predă la curs
si materialul unificat de pe site sau materialele de la alte serii, ce se cere
de fapt la examen?
A: Eu predau la cursul de la F ceea ce cer la examen la seria F.
Regulile sînt:
(Preluat de pe un forum)Q: Nu e absurd sa am de ex. 60
de puncte in total, si sa pic deoarece am mai putin de 5 la
examenul final (sau alta restrictie)?
Ce prostie e asta, sa pic cu nota 6?
A: Nu doar la UPB exista conceptul de conditii indeplinite simultan. Cunoasteti
desigur multe alte situatii in care nu este suficient sa faci "foarte bine" la
criteriul A si "foarte prost" la criteriul B, astfel ca in medie sa fie
"acceptabil".
Si nu e adevarat ca
"picati cu 6". Pentru cei care nu indeplinesc conditiile, nu se face suma,
aceeasi situatie este si daca aveti prea multe absente sau nota <5 la lab -
indiferent de punctajul total, nu puteti promova.
Q: Ce procent din studenti trec la aceasta materie?
A: Intrebarea este irelevanta. Una din marile greseli pe care le fac unii
studenti este de a se lua dupa zvonuri de la colegi mai mari (unii dintre
ei veterani) și de a urma spiritul de turmă. Diploma este individuală și
la fel nota la examen.
La METc trece cine invață, eu nu
ajustez baremul dupa cum intr-o grupa sînt mai multi studenti buni sau
mai multi
studenti slab pregatiti, întrucît aceasta distributie este aleatoare. Astfel,
statistic se poate observa ca la unele grupe au trecut aproape toti si
la altele mai putin de 1/2, la acelasi gen de subiecte.
Daca fac ajustari, fac pentru toti studentii din serie, intrucit cursul l-am
tinut la fel pentru toti.
Avînd în vedere că la curs vin sub 1/2 din studenți, deși eu vă anunț clar
că vă cer fix acele explicații pe care insist la curs, nici nu e de mirare că
nu promovează o parte dintre cei care au lipisit.
Obiceiul de a sta în grup la măsuțele de pe hol și a "învăța împreună" nu
este foarte util, căci fiecare are ritmul său de învățare. Ar trebui să alocați
mai mult timp studiului individual, așa cum fiecare inginer își face
singur partea sa de job.
Procentajele si statisticile cu numar de studenti sint utile
pentru cei care fac programele de invatamint, care aloca sali, care calculeaza
taxele de examen, etc.
Pentru un student care invata, statistica nu inseamna nimic, pentru
ca el nu stie cît au inteles si cît s-au pregatit colegii săi.
De asemenea, nu se poate face o statistica
relevanta cu privire la note, deoarece sînt si multi studenti care au
venit aici doar pentru ca asa le-a zis tata, sau care ar fi vrut să dea la
Automatică dar le-a fost frică de concurență, care nu au nici o legătura cu
electronica, care il vad pe profesor prima oara la examen etc, si din care
multi se vor "pierde" pe parcurs, conform celebrului proverb "primii 6 ani sint
grei, pina treci in anul 3".
Este normal ca nu toata lumea sa absolve universitatea.
O diploma pe care oricine o poate obtine cu minim de efort nu are valoare.
Un curs la
care trece toata lumea, indiferent cit de putin invata, este o aberatie din
punct de vedere universitar.
Q: Daca la examen trec mai putin de x % inseamna
ca este vina profesorului. Notele ar trebui date dupa o curba de tip Gauss.
A: acest lucru poate fi adevarat daca x este foarte mic SI
daca in fiecare an se intimpla la fel, la toate grupele.
Daca insa intr-un an trec multi si in anul urmator semnificativ mai putini,
in conditiile in care cursul a fost tinut la fel si subiectele au fost de
acelasi gen, consider ca nu este vina profesorului. Se poate observa ca in unii
ani unele serii sint mai bune si altele mai slabe, iar dupa un an sau doi
situatia se poate inversa. Studentii ar trebui sa nu mai gindeasca conform
"spiritului de turma" si sa realizeze ca nota fiecaruia este individuala si nu
depinde de colegii sai - daca intr-un an toti de la o grupa refuza sa invete,
toti vor fi nepromovati. Cind absolviti facultatea si primiti diploma, nu
mai conteaza ca ati avut colegi olimplici sau repetenti; nota fiecaruia ar trebui
sa reflecte cunostintele proprii.
Este adevărat că la unele facultati din SUA notele se dau dupa o curba Gauss, dar nu la toate,
si nu la toate materiile, intrucit aceasta metoda are si destui oponenti.
Notarea pe curba Gauss presupune stabilirea de la inceput a procentului
de studenti care sa ia fiecare nota (de la A la F), de exemplu primii 10% vor
lua nota maxima ("A"), urmatorii 15% "B" etc, iar ultimii 10% vor pica (nota
"F"). Aceasta inseamna ca sansele de a lua nota mare sau de a pica depind de
cit de buni
sint colegii din acel an - intr-un an se poate trece cind ai rezolvat doar
30% din subiecte si in alt an se poate pica si daca ai rezolvat 50-60% dar
90% din colegi au fost mai buni ca tine. Aceasta metoda de notare nu este
absoluta, ci comparativa - de la inceput se stabileste ca ultimii (de exemplu)
10% din studenti trebuie sa pice, inainte de a vedea lucrarile.