Cum se face (şi mai ales cum nu se face) şi cum se prezintă (și mai ales cum nu se prezintă) proiectul de diplomă/dizertaţie

A) înscriere şi documente

calendarul şi regulamentul ETTI de elaborare a lucrării de absolvire, rev. 5.4 (2017-2018).
Regulamentul ETTI contrazice regulamentul mai general UPB într-un singur aspect: termenul de încărcare al proiectului PDF cu 3 zile înainte de sesiunea de examen, în locul predării proiectului pe hîrtie secretarului de comisie, cu 10 zile înainte.

Observaţii:
- Declarația de originalitate este aceasta, se depune la secretariat şi diferă de declarația de onestitate din anexa 5 a regulamentului, care se include în proiectul tiparit/PDF. Cea de la secretariat conţine CNP, care probabil că nu vreţi să apară în documentul care va fi arhivat şi poate fi consultat în viitor.

- Limita de +1.5p față de medie la nota la cunoștințe se păstrează (doar pt diplomă). Limita de +2p față de media la nota la proiectul de diplomă/dizertație însă poate fi depășită anul acesta, în următoarele condiții:

Aceia dintre voi cu medii mici care nu pot lua nota 10 în mod "tradițional" dar știu că au făcut o lucrare complexă ar trebui să profite de această opțiune! (se notează în principal cantitatea contribuțiilor; un soft listat pe zeci de pagini, o machetă care funcționează bine, sînt considerate contribuții semnificative, prin opoziție cu un absolvent care vine cu 3 pagini de matlab, un Arduino sau 3 rutere în PT/GNS3, sau alte exemple de teme neserioase).

B) Indicaţii si sfaturi

Acest material destul de lung se bazează pe experiența mea de peste 15 ani la comisiile de diplomă. Puteţi învăţa din greselile colegilor mai mari, pentru a nu le repeta şi pentru a vă spori șansele la o notă cît mai mare. Merită să-l citiți, căci în fiecare an, studentii sînt depunctaţi tocmai pentru nerespectarea unor aspecte prezentate mai jos, uneori fiind vorba de chestiuni relativ minore, care ar fi fost foarte uşor de corectat.

Etapele pe care le parcurgeti sînt:

Etapa 1: Alegerea temei şi a conducătorului

Cum se alege conducatorul şi tema

Cum NU se alege conducatorul şi tema

Precizare: în eventualitatea ca în semestrul în care lucrati la proiect aveti un job, nu înseamnă că proiectul trebuie facut în domeniul în care lucrati la job! Chiar dacă, uneori, acest lucru este posibil, de multe ori activitatea desfaşurata la joburile unde sînt angajati studenți nu este destul de "creativă" pentru a se incadra în cerintele unui proiect, chiar daca este o activitate foarte tehnica (exemple: instalare, administrare, service etc). Proiectul încă este o activitate din cadrul facultatii, şi scopul sau este să vă dezvolte abilitatile de cercetare/proiectare, care se presupun asociate titlului de inginer.

De la serviciu luaţi salariu, nu diploma de inginer!

Observatie: în fiecare an au existat destule teme exact din categoria de teme necorespunzatoare; de notat insa ca în ziua sustinerii va fi evidenta diferenţa dintre cei care au teme complexe şi cei care au teme (prea) simple, şi veti primi o nota pe măsura. De asemenea, cei care nu promoveaza examenul de diploma sînt de obicei din rîndurile celor cu astfel de teme (şi ei există, chiar daca sînt relativ rari).

Cînd alegeţi tema:
în primul rînd ca nu stiţi ce alţi studenti vor prezenta în aceeaşi zi cu dvs, şi în al doilea rînd, indiferent ce credeţi şi ce vi s-a spus despre comisii, nu stiţi niciodată sigur la ce comisie veți susține. Ajunge de exemplu ca numarul de studenți la o subcomisie să depășească semnificativ numarul de la alte subcomisii, ca să se faca o redistribuire şi oamenii să ajunga la o sub comisie total neasteptata. Sau, schimbarea (ca membru) a coordonatorului vostru dintr-o subcomisie în alta va duce automat şi pe voi la noua subcomisie.

Pentru a aprecia volumul contribuției personale considerate acceptabile pentru proiectul de diplomă, reamintesc ca volumul de muncă de la fiecare disciplină este aproximat prin numarul de puncte de credit înmulțit cu 27. Deci 10 pct credit = 270 ore de lucru! Proiectul valorează cît MAI MULTE examene sau proiecte de semestru la un loc (teoretic, de 5 ori mai mult decît Proiectul 1 sau 2 care au doar 2 credite).

Despre relatia cu conducatorul, pe perioada elaborarii lucrarii: nu trebuie să considerati o problema dacă conducatorul nu "trage" de dvs, nu vă intreaba mereu ce ati mai facut prin e-mail, etc. Faptul ca nu dă dovadă de un interes la fel de mare ca al dvs este normal, nu trebuie să vă descurajeze. Profesorii au multe alte probleme pe parcursul semestrului, şi la diploma poate mai au încă 5-10-15 studenți în afara de dvs. Ei vă vor lasa, uneori, inițiativa, şi nu se vor simti "deranjati" cînd veniți să le aratati unde ati ajuns, să le puneti intrebari, să le scrieti e-mailuri, etc.

Despre relatia student-conducator-comisie: unii studenti au tendința să uite ca proiectul va fi examinat şi notat de o comisie, nu de catre conducător, spre deosebire de materia "proiect X", unde titulatul de disciplina vă dă tema şi tot el vă examineaza proiectul. Pregătiți-vă, deci, să fiți examinați de oameni străini, care nu văd decît ce prezentați în ziua susținerii: proiectul şi răspunsul la întrebări.

La ce comisie/subcomisie veti sustine?

Care este diferenta intre "diploma" şi "licenta"?

Pe scurt: nici una. S-a incercat diferentierea intre cei de 4 şi 5 ani, astfel ca proiectul de "licenta" să fie la 4 ani şi de "diploma" la 5 ani. Dar, aceste denumiri s-au tot schimbat. Eu am urmat sistemul de 5 ani şi am sustinut "licenta" - mai mult, am avut "norocul" să prind unul din cei 3 ani în care, şi la electronica, examenul a cuprins şi 3 probe scrise, nu numai prezentarea PD (cum se face în continuare la multe universitati). Dupa aceea, proba scrisa s-a inlocuit cu "nota la cunostinte". Dupa aceea, s-a introdus conceptul de "inginer diplomat". în 2011 "lucrarea de licenta" a fost iar rebotezata "proiect de diploma", etc, etc. Dupa cîțiva ani de la absolvire, nu mai stie nimeni exact cum s-a numit diploma lui, şi nici un angajator nu este interesat exact în ce an ai absolvit (cu unele exceptii: cei de 4 ani nu pot face direct doctorat fara master, etc). Esti inginer, să fii sanatos (acest lucru nu este valabil la Universitate, unde se fac doar 3 ani dupa noul sistem, şi masterul e privit cu mai multa importanta).

Etapa 2: Inscrierea temei la catedra de specialitate

Inscrierea temei se face sub forma unui formular stas de pe site-ul ETTI (Anexa 1/2). După obtinerea tuturor semnăturilor pe cele 3 exemplare ale Anexei, veti ridica de la secretariatul departamentului (nu al facultății) 2 exemplare.

Intrucît titlul temei în momentul susținerii trebuie să fie acelasi cu cel de pe formular, alegeti un titlu mai general, prin care să nu "promiteți" aspecte foarte specifice de implementare, care s-ar putea să nu vă reușească. Detaliile le puteţi particulariza intr-un subtitlu.

Etapa 3: Realizarea proiectului şi a documentatiei tiparite

Realizarea propriu-zisă depinde de temă, deci nu o pot descrie aici.

Exemplu de realizare a proiectului tipărit/PDF (doar ca continut, nu şi ca Anexe specifice ETTI)

exemplul corespunde perfect conținutului și stilului în care trebuie structurată documentatia unui proiect din categoria hard+soft la ETTI, de aceea oricine are un proiect cu parte pracrică se poate inspira de aici:

Este recomandată includerea diagramei Gantt

Atentie la bibliografie, mai ales pentru studentii cu proiecte practice şi/sau software;

Nu uitați că scrieți un proiect de diplomă pentru obținerea titlului de inginer, şi nu un tutorial "Electronica pentru tonți". De aceea, nu insistați pe lucruri triviale: au existat studenți care au prezentat pe aproape o pagină un divizor rezistiv, o sursă cu 7805, etc și comisia i-a criticat pentru asta

Legat de punctul precedent, pentru cei care au roboți şi alte proiecte cu parte mecanică: nu lungiți descrierea acestei părți, în detrimentul părții de electronică/algoritimi/experimente facute.

Una din situatiile în care la ETTI din fericire, conteaza fondul şi nu forma, se referă tocmai la proiectul de diplomă. Nu consumați timp şi bani pentru a face o lucrare care să arate foarte bine din punct de vedere "tipografic": tiparire color, hîrtie și copertă scumpă, etc. Comisia va ignora complet aceste aspecte, şi vă va critica pentru greșelile de substanță: greșeli de traducere/gramatică/ortografie flagrante, şi probleme de continut, bibliografie etc. Oricum, proiectul tipărit ajunge la gunoi/ la reciclare în cel mai bun caz, doar documentul electronic se arhivează.

Coperțile de carton rigid sînt interzise! folosiți sistemul cu inele și copertă de plastic transparentă; sînt, oricum, mai ieftine.

Etapa 4: Inscrierea la secretariat pentru sustinere

Inscrierea la secretariatul facultatii se face pentru a se scrie catalogul. Datele şi actele necesare se afișează pe site-ul ETTI. Formularul de înscriere îl completati pe studenti.pub.ro. Atentie! nu se va încărca proiectul PDF pe studenti.pub.ro, ci pe site-ul ETTI.

Etapa 5: Realizarea slide-urilor şi prezentarea proiectului în faţa comisiei

Aceasta etapă, cea mai scurtă dintre toate, vă determină într-o măsură importantă nota. Ca o observație, poate unii ați auzit că, uneori, membrii comisiei nu au fost prea atenți la prezentari, au examinat foarte repede, unii au vorbit la telefon, au plecat din sală, etc, şi atunci vă puneți intrebarea "de ce să muncesc din greu luni de zile pentru ca să nu se uite nimeni la mine ?". Acesta este un mod gresit de a pune problema. Proiectul nu îl faceți pentru comisie ci pentru a învăța ceva de pe urma sa. Cu cît aveti un proiect mai complex şi cu cît rezolvati mai multe probleme în timpul realizării sale, cu atît învățati mai multe.
Personal, pot să declar că lucrul la proiectul de diplomă a fost pentru mine una din cele mai utile experiențe din cadrul facultății. Și realizarea prezentării PPT este importantă, caci veți mai avea de realizat prezentări şi din păcate se dovedește ca mulți nu stiu să faca o prezentare ca lumea (şi nu ma refer aici la aspectul artistic).

De asemenea, nu trebuie ignorat că dezinteresul comisiei este generat în parte de numeroasele prezentări foarte slabe, pline de teorie, formule şi generalități care s-au tot vazut, în loc ca studenții să se concentreze pe partea creativa şi personală (care, din păcate, uneori e minimală). De ce cred unii studenţi că profesorii sînt interesați să li se explice lor cum se propagă lumina prin fibre optice, sau cum funcţioneaza sistemul GSM/3G/4G? Proiectul de diplomă nu este o ocazie pentru a "inversa rolurile", să predați voi teorie profesorilor!

Exemplu de prezentare ppt bună pe care observaţi ca există foarte puțin text, căci cuvintele rostite de prezentator completează, nu duplică, ceea ce se află pe slide-uri. Prezentarea conține exact ceea ce trebuie:

Cîteva lipsuri/greseli ale acestei prezentări:

Reguli generale pentru prezentarea dvs:

Succes!


M. Stanciu
prodecan responsabil cu organizarea proiectelor de diplomă și dizertație

Inapoi