Cum se face (şi mai ales cum nu se face) şi cum se prezintă (și mai ales cum
nu se prezintă) proiectul de
diplomă/dizertaţie
A) înscriere şi documente
calendarul şi regulamentul ETTI de elaborare a lucrării de
absolvire, rev. 5.4 (2017-2018).
Regulamentul ETTI contrazice regulamentul mai general UPB într-un
singur aspect: termenul de încărcare al proiectului PDF cu 3 zile înainte de
sesiunea de examen, în locul predării proiectului pe hîrtie secretarului
de comisie, cu 10 zile înainte.
Observaţii:
- Declarația de originalitate este
aceasta, se depune la secretariat şi diferă de
declarația de onestitate din anexa 5
a regulamentului, care se include în proiectul tiparit/PDF.
Cea de la secretariat conţine CNP, care probabil
că nu vreţi să apară în documentul care va fi arhivat şi poate fi consultat
în viitor.
- Limita de +1.5p față de medie la nota la cunoștințe se păstrează (doar pt
diplomă). Limita de
+2p față de media la nota la proiectul de diplomă/dizertație însă poate fi
depășită anul acesta, în următoarele condiții:
- Comisia trebuie să fie de acord și să propună o notă cu mai mult de
+2p mai mare;
- Această notă nu se trece încă în catalog, iar lucrarea va trebui prezentată
din nou de către absolvent în fața unei comisii de "mărire
de notă" unice pe facultate, probabil în ultima
zi de susținere (se va afișa). Această comisie aprobă depășirea.
Aceia dintre voi cu medii mici care nu pot lua nota 10 în mod "tradițional"
dar știu că au făcut o lucrare complexă ar trebui să profite de această
opțiune!
(se notează în principal cantitatea contribuțiilor; un soft listat pe zeci de
pagini,
o machetă care funcționează bine, sînt considerate contribuții semnificative,
prin opoziție cu un absolvent care vine cu 3 pagini de matlab, un Arduino sau
3 rutere în PT/GNS3, sau alte exemple de teme neserioase).
B) Indicaţii si sfaturi
Acest material destul de lung se bazează pe experiența mea de peste 15 ani la
comisiile de diplomă. Puteţi învăţa din greselile
colegilor mai mari, pentru
a nu le repeta şi pentru a vă spori șansele la o notă cît mai mare.
Merită să-l citiți, căci în fiecare an, studentii sînt
depunctaţi tocmai pentru nerespectarea unor aspecte prezentate mai jos,
uneori fiind vorba
de chestiuni relativ minore, care ar fi fost foarte uşor de corectat.
Etapele pe care le parcurgeti sînt:
- Etapa 1: Alegerea temei şi a conducatorului
- Etapa 2: Înscrierea temei la catedra de specialitate
- Etapa 3: Realizarea proiectului şi a documentației tipărite
- Etapa 4: Înscrierea la secretariat pentru susținere
- Etapa 5: Realizarea slide-urilor şi prezentarea proiectului în faţa comisiei
Etapa 1: Alegerea temei şi a
conducătorului
Cum se alege conducatorul şi tema
în primul şi în primul rînd alegeti o tema care să vă placă, dintr-un domeniu
în care să vă simțiți relativ confortabil, astfel încît să o puteţi duce la
capat, şi să invățati cît mai multe de pe urma realizarii temei. Oricum trebuie
să faceti acest proiect, şi, fata de alte proiecte din facultate, de data
aceasta puteţi alege.
Alegeti conducatorul fie pe baza alegerii temei din listele propuse de acestia,
fie abordati un profesor care v-a placut şi care ştiţi ca are preocupari în
domeniul dorit, şi propuneti-i o tema (unii vor accepta, altii nu).
Tema trebuie să descrie o realizare personală, originală;
dimensiunea şi complexitatea acesteia dictează nota maximă pe care o puteţi
obține. Categorii posibile de teme:
- Proiectarea şi construirea unui sistem/modul/machetă electronică hardware
sau combinație hard+soft, de obicei sub forma unei machete cu componente
analogice și/sau cu microcontroller sau FPGA;
- Elaborarea unui software care să îndeplineasca o cerinţă dată;
- Sinteză științifică dintr-un anumit domeniu, urmată de realizarea de
simulări (în matlab sau alt program) şi tragerea unor concluzii;
- Sinteză științifică dintr-un anumit domeniu, urmată de realizarea unui
sistem experimental sau software pe care se fac masuratori, sau se evalueaza
functionarea corecta a principiilor teoretice ilustrate, şi tragerea unor
concluzii; exemple de sisteme experimentale: retea de calculatoare sau de rutere
pe care să se analizeze anumite aspecte ale unor protocoale, placa de
dezvoltare cu DSP pe care să se implementeze şi să se verifice
anumiti algoritmi, placă pe care să se măsoare parametrii unor circuite
analogice etc.
Diferenta la categoriile 3-4 fata de categoriile 1-2 de teme este că
nu realizati de la zero sistemul respectiv, şi se pune mai mult accent pe partea
teoretico-științifică. La categoriile 1-2
complexitatea rezidă în realizarea practică de întindere rezonabilă (care,
dupa cum se stie, ridică foarte multe probleme pînă cînd funcționează cum
trebuie, în timp ce "în teorie" orice se poate face)
Cum NU se alege conducatorul şi tema
- Nu alegeti conducatorul doar pe criteriul ca este un profesor "important" şi
are influenta asupra comisiei, considerînd tema ca fiind secundară.
Nu vă bazati pe faptul că, la deliberări, conducatorul își va folosi influența şi
va reusi să "dreagă" eventuala impresie proastă pe care ati facut-o (stiu
ca băiatul a lucrat, l-am vazut cît a lucrat etc) şi să impuna ce nota doreste
el. Cel putin la facultatea noastra, au apus zilele cînd anumiti conducatori
erau "monştri sacri" şi comisia "nu sufla" în faţa lor. Practic, toți
conducătorii adoptă un stil relativ paternalist şi propun note mai mari decît
ceilalți membri ai comisiei, care sînt obisnuiti cu acest obicei şi au dezvoltat
o anumite "rezistenţa". Pe de alta parte, conducatorii îşi vor crea
propria ierarhie a studentilor lor, vor propune nota cea mai mare aceluia pe care il
considera ei cel mai bun, şi vor accepta relativ usor ca studentii care au facut
mai putin să ia note mai mici, tocmai ca argument de "negociere" (OK, hai să-i
dam 6.50 lui X, dar aş dori ca Y să ia maximul, pentru ca a lucrat de departe cel mai
mult).
Aşadar, conducatorul vă e prieten daca vă faceti treaba
bine, ceea ce nu este posibil daca aţi ales gresit tema. În timpul
deliberărilor comisiei, performanța slabă a unui student chiar îl dezavantajează
pe conducătorul respectiv ("îl faceti de rîs").
Pînă la urma nota este în general media notelor date de toți membrii comisiei,
si se tine seama de performanțele relative ale studentilor care au susținut în
acea zi.
- În nici un caz nu alegeți o tema dintr-un domeniu în care ați facut faţă cu
greu în facultate. Cele mai multe probleme le au studentii cu medii mici, care
prezintă teme pline de matematica, semnale şi sisteme, PDS etc, din care nu sînt
capabili să răspunda la intrebari! Este un bun exemplu de "taiere a propriei
craci de sub picioare". Din punctul meu de vedere este inexplicabil cum, an
de an, vin la comisia mea oameni cu astfel de teme, primesc (logic) intrebari
despre teoria semnalelor etc, răspund foarte slab sau de loc, şi primesc nota
mica (sau uneori nu promoveaza). Este un fenomen similar cu insectele care se
indreapta spre becul fierbinte şi spre o moarte sigură. Alegerea temei
este PERSONALA - nu alegeti dintr-un domeniu în care nu vă pricepeți! Ați luat
5-6 la SS ? nu alegeți teme cu FIR și IIR !
- Exemple de teme necorespunzatoare pentru un
proiect de diploma:
- Descrierea a ceea ce faceti la serviciu, daca nu este o activitate care
macar cu ingaduinta să se poata numi "proiectare";
- Descrierea unei tehnologii sau a unor standarde, fie ele noi şi complicate,
dar la care nu aveti nici o contributie, de obicei sub forma unor simulări sau
testări comparative serioase (nu de doar citeva pagini la sfirsit)
- Teme de simulare în Opnet şi alte simulatoare complexe, dar în care
studentul face doar modificări reduse ale unor scenarii standard, şi obţine rezultate
previzibile, evidente (ex: se îndepărtează mobilul de staţia de bază, scade SNR-ul,
sau: se activează QoS - creşte rata, se dezactivează, scade rata, etc), sau
rezultate pe care nu le poate explica: grafice care au creşteri/descreşteri la
anumite momente, şi nu puteţi răspunde la întrebări despre acestea. O temă
de simulare este acceptabilă dacă este evident pentru comisie că s-a depus
o cantitate mare de muncă la simulare, nu doar că s-a învăţat
cum se foloseşte simulatorul şi s-au simulat nişte scenarii banale.
- Prezentarea, instalarea şi configurarea unui sistem sau a unui software
facut de altcineva
- O lucrare de laborator puțin extinsă și transformată în proiect de diplomă;
de exemplu,
configurarea unor protocoale gen OSPF, MPLS etc pe cîteva rutere (fie că sînt
reale, fie GNS3), ceea ce reprezintă doar o mică extindere a ceea ce ați făcut
la un laborator (faceți pe 8 rutere în loc de 4), și se listează pe 5 pagini
de comenzi Cisco.
O lucrare de laborator durează 3-4 ore, un proiect de diplomă
trebuie să reprezinte min. 10 credite= 270 ore de muncă !
- Măsuratori/teste minimale pe un sistem industrial gata facut - "clasicele"
exemple de proiecte la care s-a picat în anii trecuti, în care studentul lucra
la Romtelecom
şi prezenta cîteva capturi de ecran cu atenuarea fibrei intre Bucuresti şi
alt oras (sau ceva similar); aceasta e o masuratoare pe care o poate face
cel mai "lowly" tehnician şi e bună doar pentru cîteva slide-uri la cursul de
transmisiuni pe FO.
- în general orice temă la care contribuţia personală este foarte
redusă; de notat ca se numeste proiect de diploma şi deci ar trebui să
proiectati ceva (urmat de implementare si testare); teoria se învață la
curs, nu la proiect. Argumentația "eu la proiect am înțeles cutare
tehnologie" sau "am învătat să folosesc cutare soft" nu este suficientă.
Precizare: în eventualitatea ca în semestrul în care lucrati la proiect
aveti un job,
nu înseamnă că proiectul trebuie facut în domeniul în
care lucrati la job!
Chiar dacă, uneori, acest lucru este posibil, de multe ori activitatea
desfaşurata la joburile unde sînt angajati studenți nu este destul de "creativă"
pentru a se incadra în cerintele unui proiect, chiar daca este o activitate
foarte tehnica (exemple: instalare, administrare, service etc). Proiectul încă
este o activitate din cadrul facultatii, şi scopul sau este să vă dezvolte
abilitatile de cercetare/proiectare, care se presupun asociate titlului de
inginer.
De la serviciu luaţi salariu, nu diploma de
inginer!
Observatie: în fiecare an au existat destule teme exact din categoria de teme
necorespunzatoare; de notat insa ca în ziua sustinerii va fi evidenta diferenţa
dintre cei care au teme complexe
şi cei care au teme (prea) simple, şi veti primi o nota pe măsura. De asemenea,
cei care nu promoveaza examenul de diploma sînt de
obicei din rîndurile celor cu astfel de teme (şi ei există, chiar daca sînt
relativ rari).
Cînd alegeţi tema:
în primul rînd ca nu stiţi ce alţi studenti vor prezenta în aceeaşi zi cu dvs,
şi în al doilea rînd, indiferent ce credeţi şi ce vi s-a spus despre comisii,
nu stiţi niciodată sigur la ce comisie veți susține. Ajunge de exemplu ca
numarul de studenți la o subcomisie să depășească semnificativ numarul de la
alte subcomisii, ca să se faca o redistribuire şi oamenii să ajunga la o
sub comisie total neasteptata. Sau, schimbarea (ca membru) a coordonatorului
vostru dintr-o subcomisie în alta va duce automat şi pe voi la noua subcomisie.
Pentru a aprecia volumul contribuției personale
considerate acceptabile pentru proiectul de diplomă, reamintesc ca volumul
de muncă de la fiecare disciplină este aproximat prin numarul de puncte de
credit înmulțit cu 27. Deci 10 pct credit = 270 ore de lucru!
Proiectul valorează cît MAI MULTE examene sau proiecte
de semestru la un loc (teoretic, de 5 ori mai mult decît Proiectul 1 sau 2
care au doar 2 credite).
Despre relatia cu conducatorul, pe
perioada elaborarii lucrarii: nu trebuie să considerati o problema dacă
conducatorul nu "trage" de dvs, nu vă intreaba mereu ce ati mai facut prin
e-mail, etc. Faptul ca nu dă dovadă de un interes la fel de mare ca al dvs este
normal, nu trebuie să vă descurajeze. Profesorii au multe
alte probleme pe parcursul semestrului, şi la diploma poate mai au încă 5-10-15
studenți în afara de dvs. Ei vă vor lasa, uneori, inițiativa, şi nu se vor
simti "deranjati" cînd veniți să le aratati unde ati ajuns, să le puneti
intrebari, să le scrieti e-mailuri, etc.
Despre relatia student-conducator-comisie: unii studenti au tendința să uite
ca proiectul va fi examinat şi notat de o comisie, nu de catre conducător, spre
deosebire de materia "proiect X", unde titulatul de disciplina vă dă tema şi tot el
vă examineaza proiectul.
Pregătiți-vă, deci, să fiți examinați de oameni străini, care nu văd
decît ce prezentați în ziua susținerii: proiectul şi
răspunsul la întrebări.
La ce comisie/subcomisie veti sustine?
- Veti sustine la comisia corespunzatoare sectiei (specializarii) dvs, nu a
conducatorului. Comisiile sînt împartite (pe criterii destul de aleatoare)
în subcomisii de cîte 5 profesori (de ex: TST-1, TST-2, etc), care lucrează
în paralel.
- Dacă conducatorul este din aceeaşi directie de specializare ca şi dvs
(CTI, ELA, RST, TST, MON), veti fi obligatoriu repartizat la subcomisia în care
e el membru, pentru a nu forța profesorii să tot plece de la subcomisie pentru
a-şi insoti studentii care sustin la alta subcomisie. Adică, dacă sînteți la
TST, și conducătorul e membru la TST-2, sigur veți susține la TST-2, nu la TST-1.
Asta inseamna ca puteţi
fi despartiti de colegii de grupa, pe baza a cum v-ati ales conducatorul
- Daca conducatorul este dintr-o directie diferita (chiar şi în cadrul
aceleiasi catedre, de ex conducatorul la RST şi dvs la TST), atunci veti fi
repartizati la o (sub)comisie corespunzatoare specializarii dvs, şi conducatorul
va trebui să plece de la comisia lui şi veni ca invitat la a dvs
- Aceste "mișcări" ale conducatorilor, întrucît nu pot fi perfect sincronizate,
duc la nerespectarea stricta a ordinii afisate pe ușă - vine pentru scurt timp
un conducator de la alta comisie şi studentul sau este devansat sau intirziat
în functie de aceasta
Care este diferenta intre "diploma" şi
"licenta"?
Pe scurt: nici una. S-a incercat diferentierea intre cei de 4 şi 5 ani,
astfel ca proiectul de "licenta" să fie la 4 ani şi de "diploma" la 5 ani. Dar,
aceste denumiri s-au tot schimbat. Eu am urmat sistemul de 5 ani şi am
sustinut "licenta" - mai mult, am avut "norocul" să prind unul din cei 3 ani
în care, şi la electronica, examenul a cuprins şi 3 probe scrise, nu numai
prezentarea PD (cum se face în continuare la multe universitati).
Dupa aceea, proba scrisa s-a inlocuit cu "nota la cunostinte".
Dupa aceea, s-a introdus conceptul de "inginer diplomat". în 2011 "lucrarea de
licenta" a fost iar rebotezata "proiect de diploma", etc, etc. Dupa
cîțiva ani de la absolvire, nu mai stie nimeni exact cum s-a numit diploma lui,
şi nici un angajator nu este interesat exact în ce an ai absolvit (cu unele
exceptii: cei de 4 ani nu pot face direct doctorat fara master, etc).
Esti inginer, să fii sanatos (acest lucru nu este valabil la Universitate,
unde se fac doar 3 ani dupa noul sistem, şi masterul e privit cu mai multa
importanta).
Etapa 2: Inscrierea temei la
catedra de specialitate
Inscrierea temei se face sub forma unui formular stas de pe site-ul ETTI
(Anexa 1/2).
După obtinerea tuturor semnăturilor pe cele 3 exemplare ale Anexei,
veti ridica de la secretariatul departamentului
(nu al facultății) 2 exemplare.
- unul din exemplare va fi prima pagina din proiect, în original
(nu xerox).
- pe al doilea îl veți duce la secretariatul facultatii în momentul
inscrierii în iunie.
Intrucît titlul temei în momentul susținerii trebuie să fie acelasi cu cel
de pe formular, alegeti un titlu mai general, prin care să
nu "promiteți" aspecte foarte specifice de implementare, care s-ar putea să nu
vă reușească. Detaliile le puteţi particulariza intr-un subtitlu.
Etapa 3: Realizarea proiectului şi a
documentatiei tiparite
Realizarea propriu-zisă depinde de temă, deci nu o pot descrie aici.
Exemplu de realizare a proiectului tipărit/PDF
(doar ca continut, nu şi ca Anexe specifice ETTI)
exemplul corespunde perfect conținutului și stilului în care trebuie
structurată documentatia unui proiect din categoria hard+soft la ETTI, de aceea
oricine are un proiect cu parte pracrică se poate inspira de aici:
- nu se face introducere stufoasă - maxim citeva pagini
- se extrag din datasheet-urile componentelor schemele şi/sau graficele
strict necesare utilizarii componentei în contextul dat;
-
Atentie! în plus fata de acest exemplu, fiecare datasheet din care se
preiau figuri trebuie
trecut la bibliografie, şi în "caption-ul" figurii trebuie facuta trimiterea
la referinta bibliografică sau măcar menționat: "Sursa: Firma", de exemplu
"Sursa: National Semiconductor"
- extrageți informații din datasheet doar dacă sînt
relevante (de ex. nu prezentati timerele uC dacă nu le folosiți, etc)
- se imparte proiectul în capitole, corespunzatoare blocurilor logice şi
funcționale, care se detaliază
- se explica motivul alegerii fiecarei solutii tehnice; dacă e cazul, se pot
prezenta şi soluții care au fost aplicate initial şi apoi schimbate, explicînd
de ce (este chiar foarte bine, arată că ați lucrat și experimentat)
- se detaliază algoritmul/algoritmii folositi și rezultatul acestora; dacă
se pot face comparații între ei, este foarte bine
- se prezintă problemele apărute şi modul de rezolvare (dar nu chestiuni
banale și cauzate de neatenție cum ar fi arderea vreunei componente pt că a fost
conectată greșit!).
- se prezintă rezultatele măsurătorilor/simulărilor făcute, eventual capturi de ecran
de osciloscop relevante, orice alte rezultate măsurabile, concrete, obținute pe
macheta dvs, eventual comparații cu alte situații, nu doar faptul că "a functionat"
- orice lucru experimentat/măsurat de dvs merită documentat, chiar dacă
nu e f. complex (vezi fig. 47 - timpul de comutare al unui comutator); arată
că ați lucrat concret la proiect
- în anexe se pun: poze, scheme complete, cablaje (mai multe straturi),
listing de cod (chiar daca bucăți de scheme şi porțiuni de cod apar şi în capitole)
Este recomandată includerea
diagramei Gantt
Atentie la bibliografie, mai ales pentru studentii cu proiecte practice
şi/sau software;
- includeți şi un numar de cărți (specificînd
editura) şi (pentru proiectele cu caracter mai stiintific) articole de revistă
sau conferință.
- nu citați Wikipedia! Căutați în articolele de pe Wikipedia referințele
pe baza cărora au fost scrise, și citați-le pe acelea! Wikipedia este
un bun punct de plecare, dar în sine nu este o sursă de informație originală,
în plus, oricine poate edita un articol de pe Wikipedia.
- proiectele care includ doar linkuri către site-uri
de web sînt necorespunzătoare și aproape mereu sînt criticate de către
comisie. Includeți și astfel de linkuri, dar nu numai!
Nu uitați că scrieți un proiect de diplomă pentru obținerea titlului
de inginer, şi nu un tutorial "Electronica pentru tonți". De aceea, nu insistați
pe lucruri triviale: au existat studenți care au prezentat pe aproape o pagină
un divizor rezistiv, o sursă cu 7805, etc și comisia i-a criticat pentru asta
Legat de punctul precedent, pentru cei care au roboți şi alte proiecte
cu parte mecanică: nu lungiți descrierea acestei părți, în detrimentul părții
de electronică/algoritimi/experimente facute.
Una din situatiile în care la ETTI
din fericire, conteaza fondul şi nu forma, se referă tocmai la
proiectul de diplomă. Nu
consumați timp şi bani pentru a face o lucrare care să arate foarte bine din
punct de vedere "tipografic": tiparire color, hîrtie și copertă scumpă, etc.
Comisia va
ignora complet aceste aspecte, şi vă va critica pentru greșelile de substanță:
greșeli de traducere/gramatică/ortografie flagrante,
şi probleme de continut, bibliografie etc.
Oricum, proiectul tipărit ajunge la gunoi/ la reciclare
în cel mai bun caz, doar documentul electronic se arhivează.
Coperțile de carton rigid sînt interzise! folosiți sistemul cu inele și copertă
de plastic transparentă; sînt, oricum, mai ieftine.
Etapa 4: Inscrierea la secretariat pentru
sustinere
Inscrierea la secretariatul facultatii se face pentru a se scrie catalogul.
Datele şi actele necesare se afișează pe site-ul ETTI.
Formularul de înscriere îl completati pe studenti.pub.ro. Atentie! nu se
va încărca proiectul PDF pe studenti.pub.ro, ci pe site-ul ETTI.
Etapa 5: Realizarea slide-urilor şi
prezentarea proiectului în faţa comisiei
Aceasta etapă, cea mai scurtă dintre toate, vă determină într-o măsură
importantă nota. Ca o observație, poate unii ați auzit că, uneori,
membrii comisiei nu au fost prea atenți la prezentari, au
examinat foarte repede, unii au vorbit la telefon, au plecat din sală, etc,
şi atunci vă puneți intrebarea "de ce să muncesc
din greu luni de zile pentru ca să nu se uite nimeni la mine ?". Acesta este
un mod gresit de a pune problema.
Proiectul nu îl faceți pentru comisie ci
pentru a învăța ceva de pe urma sa. Cu cît aveti un proiect mai complex şi cu
cît rezolvati mai multe probleme în timpul realizării sale, cu atît învățati
mai multe.
Personal, pot să declar că lucrul la proiectul de diplomă a fost
pentru mine una
din cele mai utile experiențe din cadrul facultății. Și realizarea
prezentării PPT este importantă, caci veți mai avea de realizat prezentări şi
din păcate se dovedește ca mulți nu stiu să faca o prezentare ca lumea (şi nu
ma refer aici la aspectul artistic).
De asemenea, nu trebuie ignorat că dezinteresul comisiei este generat în
parte de numeroasele prezentări foarte slabe, pline de teorie,
formule şi generalități care s-au tot vazut, în loc ca studenții să se
concentreze pe partea creativa şi personală (care, din păcate, uneori e
minimală). De ce cred unii studenţi că profesorii sînt interesați
să li se explice lor cum se propagă lumina prin fibre optice, sau cum
funcţioneaza sistemul GSM/3G/4G? Proiectul de diplomă nu este o ocazie pentru a
"inversa rolurile", să predați voi teorie profesorilor!
Exemplu de prezentare ppt bună pe care observaţi ca
există foarte puțin text, căci cuvintele rostite de prezentator completează,
nu duplică, ceea ce se află pe slide-uri. Prezentarea conține exact ceea ce trebuie:
- fără povești în introducere (despre "istoria roboticii" sau alte lucruri
nerelevante).
- poza machetei pentru a anunța de la început ce s-a făcut de fapt
- schema bloc, care anunță schemele de detaliu care urmează
- schema fiecărei părți funcționale, pe rînd
- ilustrarea funcționării acelei părți prin măsurare (valori numerice, grafice,
ecrane de osciloscop) sau simulare
- extragerea din datasheet-uri strict a acelor aspecte cu care s-a lucrat
(de ex. folosirea modului PWM de la uC sau modul de funcționare al senzorului)
- poze de detaliu a unor module individuale
- organigrame pt. algoritmi, soft
Cîteva lipsuri/greseli ale acestei prezentări:
- ar trebui o idee mai mult text
- lipsa unui slide cu cablajele realizate
- capturile de ecran (forme de undă) de pe osciloscop nu au legendă
- nu se detaliază comunicarea cu PC (sub ce formă se trimit datele, ce
se vede pe PC, etc)
- la slide-urile cu "microcontroller" ar fi fost utile capturi de ecran
de osciloscop la "PWM" si "Multiplexare afisaj 7 segmente". Este un exemplu
de situatie în care un efort mic (osciloscopul era disponibil, s-au făcut deja
alte capturi) produce rezultate mari.
- concluziile sînt minimale (formularea lor ar putea fi îmbunătățită), în esență la un
proiect practic concluzia este obținerea rezultatelor și funcționalității
respective. Dacă se obțin rezultate comparative care nu erau evidente
la început (de exemplu că senzorul sau motorul de tip X e mai potrivit decît
Y), sau indicații de tipul "greșeli care s-au făcut și ar trebui evitate în viitor",
acestea se vor trece și ele la concluzii.
- un slide cu contributiile, listate punctual (realizarea schemelor pt.
modulele X,Y si Z, realizarea cablajelor pentru ..., realizarea simulărilor
în softul ... pentru modulele ...)
Reguli generale pentru prezentarea dvs:
- Experiența spune ca prezentarea are pondere majoritară în punctaj!
Există studenți cu multă muncă care nu au luat nota așteptată pt că
au avut un speech sau slide-uri proaste, s-au bîlbîit,
şi pe global
nu au convins comisia asupra a ceea ce au facut, şi viceversa: studenți care nu
au făcut mare lucru dar au prezentat foarte bine. De aceea, trebuie să acordați
maximă atenție lucrului la prezentare. Proiectul tipărit este
frunzărit în treacăt, dar prezentarea o aude toata lumea.
Regula nr. 1: Acordați
atentie maximă prezentării şi REPETAȚI-O înainte , de cîte ori este nevoie, pînă
vă iese cum trebuie! Este indicat să repetati în faţa cuiva care nu are
cunostințe în domeniu (prietena/prietenul) pentru ca s-ar putea să observe
lucruri la care nu v-ati gîndit. Nu uitati ca şi o parte din membrii comisiei
au alte specialități!
- La început veți explica care este domeniul studiat
şi ce anume ați abordat dvs (în special la temele cu aspecte teoretice mai puțin evidente,
mai puțin la roboți, programe Android cu funcții clare, etc), şi imediat dupa aceea, ce ați făcut
concret, chiar daca veți
prezenta detaliile mai încolo. Daca se pretează, este recomandat un
slide initial care să conțină o diagramă
(reprezentare ierarhică) a
domeniului studiat şi a subdomeniilor conexe, arătînd unde se încadreaza lucrarea
dvs de diploma şi/sau la ce servește, şi unde ați avut dvs contribuții -
de exemplu desenati mai multe blocuri reprezentînd domeniile/subdomeniile şi hasurati/
colorati cele abordate de dvs.
Dacă aveți o
machetă, includeți de la început o poză în prezentare. Dacă aveți un program, niște
capturi de ecran.
Aceasta e o regulă generală a oricărei
prezentări, atunci cînd o parte dintre spectatori (membrii comisiei) au cu totul
alte specialități - de ce credeți că profesorul de DE sau CAD o să înțeleagă care e
contribuția dvs la un program Android (ce exista dinainte si ce ati scris dvs),
dacă nu explicați foarte clar?
Au fost destule cazuri cînd unii membri ai comisiei efectiv
nu au înțeles ce a facut absolventul în lucrare.
Prin urmare, este interesul dvs să vă adresați tuturor membrilor, nu doar
conducătorului care are un singur vot, sau eventual nici unul (dacă e
în comisie conducătorul notează, dacă nu, nu; deci ponderea sa e cel
mult 1/5).
Regula nr. 2 - poate cea mai importantă - Asigurați-vă ca
membrii comisiei vor înțelege din prezentare ce ați făcut! Prezentarea nu o
faceți pentru conducător, ci pentru comisie!
- Concluziile proiectului trebuie să fie la obiect, nu să promiteți
"dezvoltări viitoare" care nu există încă, și nici să nu exagerați (studenți
care au făcut un roboțel care de abia merge, dar care pretind că "ar putea fi
folosit de către serviciile de intervenție la dezastre pentru a salva oameni").
Nota o primiți pe ce ați făcut, nu pe ce ați putea face în viitor.
- Speechul va fi repetat în prealabil pentru a se incadra în 10 minute.
La temele mai teoretice, în ultimul minut
trebuie prezentate obligatoriu concluziile, în special pentru temele cu puternic
caracter teoretic. Comisia vă poate întrerupe dacă
depășiți timpul şi unii vă vor depuncta pentru că încadrarea în
timp intră în baremul de notare. Timpul poate părea foarte mic pentru un proiect
complex, DAR daca membrii comisiei vor mai multe detalii, vă vor întreba dupa ce
terminati prezentarea (nu există limită de timp la examinare).
Oricum, pentru anumite proiecte mai complexe nici o oră
nu ar fi suficientă, deci trebuie stabilit un timp conventional pe care să-l
respecte toata lumea. Regula nr. 3: nu depășiți timpul
alocat! - încadrarea în timp face parte din baremul de notare!.
În plus, timpul a fost ales mic tocmai pentru a limita cît
mai mult teoria generală şi "poveștile" care NU ar trebui să se afle în prezentare!
(arhitectura 2G/3G/4G, etc).
- În prezentare, este recomandată folosirea persoanei I (am facut, am simulat, am construit,
etc) pentru a sublinia contribuțiile personale. Exprimarea generică, impersonală
(a fost simulat, s-a verificat) în legatura cu ceva facut de dvs este puternic
descurajata. Insistați asupra
a ceea ce ati facut practic (vindeti-vă marfa!!!), chiar
dacă nu are mare valoare știintifică (nici nu se cere de la un proiect de
diplomă). În schimb, în documentul scris este recomandabilă prezentarea
impersonală.
- Timpul de prezentare PPT NU include şi timpul prezentării
machetei sau
programului (dacă există), aici însă încercați să minimizați timpii morti, adică
calculatorul să fie deja pornit, cablurile trase şi conectate, etc. Faceți aceste
pregatii în LINIȘTE în spatele salii în timp ce prezintă colegul dinaintea
dvs. Nu presupuneți ca exista acces internet sau acoperire GSM/GPS etc etc în
sala - verificați acest lucru pentru a nu avea surprize. De asemenea nu aduceti
prezentarea într-un format gen
PostScript, OpenOffice, Prezi, filmulețe etc, decît dacă veniți cu laptopul
propriu SAU știți sigur că e suportat de calculatorul din sala dvs.
Demonstrarea efectivă a
programului/machetei se face uneori imediat dupa cele 10 minute, alteori însă
mai întîi prezinta teoretic toata lumea şi apoi se merge în grup la
demonstrație, deci includeți explicatii în prezentare pt ca comisia să își
aducă aminte de prezentarea dvs cînd va vedea aplicatia.
- NU faceti slide-uri pline de text, dupa care dvs citiți precum Andreea
Esca de pe prompter; hint: telespectatorii nu văd prompterul de pe care
citeste crainicul, la prezentare însă, comisia vede acelasi slide pe care îl
vedeti si dvs!
Slide-urile trebuie să aiba cît mai multa grafică, liste, tabele, idei
principale etc, organigrame, poze, etc, textul vorbit de dvs fiind o "explicare"
a conținutului slide-ului şi nu o citire a lui! Cea mai proastă impresie
asupra comisiei o face studentul care citește niste texte pe care comisia le vede
deja şi le poate citi în avans! Regula nr. 4: cît mai
puțin text pe slide-uri!
- Nu există o regulă privind numărul de slide-uri (de exemplu 1 pe minut);
depinde de ce este pe fiecare slide. Asigurați-vă că, atunci cînd vorbiți, să
se afle mereu ceva relevant pe slide, la care ar fi foarte util să indicați cu
un laser pointer, un băț de lemn sau cursorul de mouse. Un slide la care nu
puteţi indica,
mai ales dacă conține desene, scheme sau diagrame, iși pierde din valoare.
- Evitaţi să faceti puține slide-uri cu foarte mult conținut astfel încît
scrisul şi pozele să ajungă de mici dimensiuni şi să fie greu vizibile. Întindeți
pozele, graficele, etc, pînă la marginea ecranului, acoperind dacă e nevoie
siglele şi alte elemente de decor. Aveți grijă la fontul axelor de coordonate.
În general fontul sub 18-20pt este de evitat în prezentări.
- O mare greșeală: în ultimele zile atudentul intră în criza de timp,
programul/macheta facută nu merge cum ar trebui sau merge chiar mai prost decît
cu ceva timp înainte (legea lui Murphy).
Prin urmare ei decid, dezamăgiți, ca nu o să mai demonstreze funcționarea în faţa
comisiei. ACEST LUCRU NU SE FACE.
Aduceti tot ce ati facut, chiar şi variante experimentale abandonate între timp.
Diferenta între cineva fara nimic practic
(numai studiu teoretic) şi cineva cu CEVA practic (chiar daca e incomplet şi cu
probleme) este enorma. Ginditi-vă ca şi proiectele industriale reale, chiar şi
naveta spațiala sau telescopul Hubble, au fost finalizate doar dupa multe
explozii, eșecuri, întîrzieri, depășiri de buget etc, şi membrii comisiei stiu asta!
Regula nr. 5: maximizați importanța a ceea ce ati facut, chiar daca este
incomplet!
- Să nu aveti formule, scheme electronice, grafice etc pe care să nu fiti
în masura să
le explicati în detaliu daca veti fi intrebati! Ce altceva să vă intrebe membrii
comisiei, daca nu să detaliati vreun aspect care EXISTA DEJA pe slide-urile sau
în lucrarea dvs? se presupune ca stiti în primul rînd ce ati scris! Membrii
comisiei vor frunzari proiectul şi vă vor pune citeva intrebari din el, sau
vor cere să vă intoarceti la un anumit slide şi vă vor intreba de acolo. Fiecare
membru se va opri pe acel paragraf, ecuatie sau figura care se apropie de
domeniul sau de specialitate, chiar daca dvs considerați ca acea parte a
proiectului este putin importantă.
Regula nr. 6: veti fi intrebati în principal din ce ati
scris în proiect. Din ORICE ati scris în proiect, chiar daca dvs "vi
se pare" ca partea respectiva nu e prea importanta, de exemplu aveți o antenă
dar dvs nu știți ce e aceea antenă în lambda/4 (cea mai simplă antenă).
- Dacă folositi softuri de prezentare mai "de efect" (de ex. Prezi in loc
de PPT), atentie să nu exagerati cu partea de estetică vs. continutul
tehnico-stiintific, care e cel mai important. Nu veti fi notat după
cum "zboară slide-urile" ci după ce este pe ele !
- Repetiția are şi rolul să vă asigurați ca puteţi vorbi cursiv şi convingator,
fara a uita nimic important, şi fara a avea nevoie să vă uitati pe foi.
Regula nr. 7: în nici un caz nu veti citi prezentarea de pe
foi!
- O situatie ridicolă întîlnită în ultimii ani: proiecte făcute la anumite
firme, în care unele aspecte sau softul erau "confidențiale" şi nu erau incluse!
Au fost studenti angajati la un operator GSM de exemplu, care au enervat comisia cu
formulari de genul "aceste măsurători de propagare au fost făcute pe o strada,
dar nu vă pot spune care" (de parcă era mare secret).
Proiectele cu adevarat confidențiale, cum sînt cele facute la instituții militare
de învățamînt, sînt susținute în faţa unor comisii care au autorizațiile de
securitate necesare. Nimeni nu vă obligă să luati un
proiect la o firmă
particulară, iar daca o faceți, asigurati-vă ca il puteţi sustine public!
altfel, riscați să nu îl promovați. Proiectul e proiect,
e încă în cadrul școlii, nu rezultă că dacă aveți servici, automat proiectul se
face la servici. De la servici primiți salariu, nu notă.
Completare 2013: în regulamentul lucrării de absolvire am adăugat un
paragraf care descrie posibilitatea cenzurării parţiale a proiectului
(dar numai cu acordul sefului de departament), în astfel de cazuri bine
justificate.
- Întrebați conducatorul dacă puteţi face o repetitie a prezentarii în faţa
lui; multi vor accepta, chiar unii vă vor cere ei acest lucru (dar daca nu o
fac, nu inseamna ca nu sînt de acord daca doriti dvs; la mine este obligatorie).
Repetitia este foarte utilă, pe de o parte pentru că e foarte probabil să vă
găseasca greseli, şi pe de alta parte pentru ca vă va micsora "emotiile" la prezentarea
propriu-zisă.
- Nota pe "cunoștințele generale din domeniul proiectului" (adică răspunsurile
la întrebări): această
notă inlocuiește examenul scris de licență care există la alte universități,
de ex. ASE (nu se aplică și la dizertație, unde aveți doar nota pe proiect).
Puteţi primi intrebari teoretice din orice chestiune legata oricît de vag de
proiect.
De exemplu, daca proiectul contine scheme electronice, întrebări despre tranzistoare,
reactie, etc. Dacă conține soft, despre programare în general, algoritmi, etc.
Aceste întrebări sînt foarte generale,
şi puteţi fi întrebați aproape orice.
Atenție: Tineți seama ca daca proiectul dvs se bazează
pe orice tehnologie mai nouă decît cunosc
profesorii din comisie, (în special limbaje de programare, baze de
date, aplicații web...), ei vă vor intreba lucruri mai
generale, pe care trebuie să le știți; se presupune ca inginerul trebuie să
aiba şi viziune de ansamblu, nu să fie un super-specialist care să stie "totul
despre nimic". În caz contrar, riscați să vă alegeti cu o notă mică la
"cunostinte".
- Asteptați-vă să primiți întrebări neașteptate (sic). Tocmai faptul ca
unii membri ai comisiei sînt de alte specialitati spune ca acest lucru este
destul de probabil. De asemenea, poate fi un semn ca dvs v-ati concentrat asupra
unor detalii tehnice dar respectivul din comisie nu a înteles o chestiune mai
de fond (de exemplu ce exista deja şi de unde incepe contributia dvs, desi pt.
dvs e "evident"). La aceste întrebări trebuie să răspundeti cît mai clar (şi
mai relaxat) cu putinta, pentru a demonstra ca sinteti stapini pe proiectul
dvs. Dacă întrebarea nu este bine pusă, dați totuși un răspuns tehnic care
să dovedească că stăpîniți domeniul. Nu răspundeti "cu dispreț" - în aceeaşi
situatie puteţi fi şi în industrie,
cînd poate clientul pune întrebari "stupide", dar după cum se stie, "clientul
are intotdeanua dreptate".
- Despre participare: chiar daca uşa se tine inchisa, sustinerea este PUBLICA.
Daca usa este în spatele salii puteţi intra/iesi în liniste chiar în timpul
prezentarilor, iar daca nu, în pauzele dintre 2 prezentari. Doar la deliberări
sînteți dați afară din sală (și apoi invitați înapoi). Este foarte util să
participati la o sustinere anterioara pentru a vă obisnui cu atmosfera, genul
de intrebari, etc. Studentii de an < 4 care citesc această pagina sînt
sfătuiți să asiste la cîteva susțineri pentru a se obișnui cu atmosfera.
- Nu exista punctaj pentru vestimentatie.
Succes!
M. Stanciu
prodecan responsabil cu organizarea proiectelor de diplomă și dizertație
Inapoi